Posted on

Strategi Berjalan Kaki Untuk Pembakaran Lemak Yang Lebih Efektif

Senaman berjalan pantas merupakan antara aktiviti kardio yang terbaik untuk pembakaran lemak, khasnya bagi mereka yang berlebihan berat badan. Terdapat dua kunci utama untuk membakar lemak semasa berjalan kaki. Yang pertama ialah anda perlu berjalan dengan pantas sehingga kadar denyutan jantung meningkat dan memasuki zon pembakaran lemak.

Kunci kedua, pastikan anda berjalan kaki lebih lama, agar anda bukan sahaja menggunakan simpanan gula dalam badan, tetapi turut membakar lemak yang tersimpan. Pada kadar 60-70% daripada kadar denyutan maksimum, 85% daripada jumlah kalori yang dibakar adalah lemak. Manakala berjalan dengan langkah yang lebih pantas atau lebih perlahan pula akan membakar peratusan lemak yang lebih kecil.

Mengikut intensiti anda, jangka masa yang diperlukan untuk membakar lemak dengan berjalan kaki ialah sekurang-kurangnya 1 jam atau 90 minit atau 2 jam. Senaman ini juga boleh dilakukan setiap hari atau diselang-selikan dengan latihan bebanan.

 

Strategi Pembakaran Lemak Untuk Senaman Berjalan Kaki

  • Mulakan dengan langkah biasa selama 10 minit. Ini akan membakar simpanan gula dalam darah dan glycogen. Fasa ini juga akan mempersiapkan tubuh untuk mula membakar simpanan lemak.
  • Berhenti seketika dan luangkan masa 5 minit untuk membuat regangan bagi meningkatkan tahap fleksibiliti otot.
  • Setelah regangan selesai, mula melangkah dengan pantas sehingga kadar denyutan jantung meningkat kepada 60-70% daripada kadar denyutan maksimum. Teruskan langkah sehingga 30-60 minit.
  • Untuk lebih jelas, melangkah dengan selesa tetapi pantas. Anda masih boleh berbual tetapi nafas akan menjadi sedikit tercungap-cungap.
  • Pada 5-10 minit terakhir, perlahankan langkah dan berjalan santai sahaja untuk menyejukkan badan.
  • Akhiri sesi berjalan kaki dengan regangan ringan selama 5 minit.

 

Akhir kata:

Disebabkan anda perlu fokus kepada kadar denyutan jantung maksimum, anda memerlukan mengira kadar nadi agar dapat menentukan zon denyutan jantung yang betul. Anda boleh buat secara manual atau muat turun sahaja aplikasi dalam telefon pintar anda. Selain itu, anda juga boleh menggunakan peranti kecergasan seperti heart rate monitor atau pulse monitor bagi memantau kadar denyutan jantung.

Pemakaian kasut yang sesuai juga adalah penting bagi mengelakkan tekanan pada tapak kaki dan memastikan keselesaan. Anda juga digalakkan memakai pakaian yang selesa, tidak terlalu ketat dan fabrik yang tidak menyerap peluh. Baju yang berwarna gelap pula memerangkap haba dan boleh menyebabkan ketidakselesaan kepada sesetengah individu.

 

Entri: Tini Lorna Lim

Posted on

Atasi Perut Buncit Dengan Cara Yang Paling Mudah (Bukan Sit Up!)

Tips-tips mengatasi perut buncit semakin berlambak di internet. Antara tips yang selalu berada dalam senarai ialah senaman sit-up. Namun, sejauh mana gerakan sit up boleh membantu anda? Tidak kiralah samada sit up, crunch atau mana-mana senaman abdominal, takkan dapat membantu banyak sekiranya anda memang obese. Risiko sakit tengkuk dan belakang pula yang akan meningkat kelak. Tetapi ini bukan bermakna senaman abdominal tak bagus. Senaman ini lebih sesuai bagi mereka yang nak tone-up perut, bukan untuk menghilangkan perut buncit. “Jadi kalau sit-up tak efektif, apa yang saya boleh buat?” Ada satu senaman yang anda boleh lakukan untuk hilangkan perut buncit. Lebih baik lagi, ianya sangat mudah. Jadi, apakah ia?

 

Berjalan kaki.

 

Senaman ini berimpak rendah jadi risiko kecederaan pun dapat dikurangkan. Dalam satu kajian yang dilakukan oleh Lousiana State University, mereka mendapati bahawa berjalan kaki selama dua jam setengah setiap minggu dapat mengurangkan lemak perut sehingga 1 inci dalam masa sebulan. Mereka juga mengatakan bahawa aktiviti berjalan kaki akan mengurangkan lemak perut terlebih dahulu sebelum beralih ke bahagian lain. Selain itu, Wake Forest University pula membuat kajian terhadap 45 wanita obese dan mendapati bahawa mereka yang berjalan kaki selama 30-55 minit, tiga kali seminggu berjaya mengurangkan sel lemak abdominal sehingga hampir mencecah 20%.

 

Akhir sekali:

Lemak perut sangat berbahaya kerana lokasinya yang terletak di bahagian abdomen. Jadi lemak perut, juga dikenali sebagai lemak visceral, akan melekat pada permukaan organ-organ dalaman dan ini akan meningkatkan risiko penyakit jantung. Menurut National Institute of Health, risiko kematian bagi wanita yang berukuran lilit pinggang melebihi 28 inci adalah dua kali ganda berbanding dengan wanita yang kurus. Oleh sebab itu, menyingkirkan lemak perut menjadi sangat penting di dalam usaha menjalani kehidupan yang lebih sihat.

 

Walau bagaimanapun, senaman abdominal bukan cara yang paling efektif untuk perut buncit kerana fokus anda adalah untuk menghilangkan lemak perut. Jadi anda perlu lebihkan tumpuan kepada pembakaran kalori dengan melakukan kardio dan strength training, yang digandingkan dengan diet yang sihat. Paling senang, berjalan kaki sahaja!

 

Entri: Tini Lorna Lim 

Posted on

Diet Sahaja Tidak Optimum Untuk Kurus

Selalu orang kata, kalau nak kurus kena mulakan dengan penjagaan makan. Kerana apa, pemakanan kita adalah prioriti nombor satu apabila kita bercakap tentang turun naik berat badan. Badan kita akan naik apabila kita makan lebih daripada sepatutnya, dan akan turun apabila kita kurang makan.

 

Tetapi, untuk lebih tepat lagi, bukan sebenarnya kurang makan. Kita kena kurangkan kuantiti kalori yang kita ambil kalau nak kurus. Boleh sahaja makan banyak dengan kalori rendah, iaitu dengan memakan makanan rendah kalori seperti sayur-sayuran.

 

Semuanya betul, kalau nak kurus kena mula dengan diet. Tetapi, ini tidak bermakna anda patut ketepikan senaman. Diet memang boleh menguruskan anda, tetapi ia tidak cukup optimum. Anda kena masukkan rutin senaman untuk membantu proses penurunan berat badan anda.

 

Dalam badan kita, ada pelbagai jenis hormon. Salah satunya adalah ghrelin, iaitu hormon lapar. Apabila anda bersenam, hormon ini kurang dirembeskan, menjadikan anda kurang lapar. Kalau diet sahaja, anda akan rasa seperti nak makan sahaja!

 

Senaman juga membantu anda untuk membina kekuatan dan otot yang lebih besar. Makan boleh meningkatkan metabolisme, tetapi tidak begitu tinggi. Senaman adalah cara terbaik untuk meningkatkan metabolisme supaya badan boleh bakar lebih banyak kalori.

 

Sebab itu jugalah, anda kena titikberatkan kedua-duanya. Tak ada istilah pemakanan 70% dan latihan 30%. Kedua-duanya adalah 100%!

 

Entri: Aiman Radzi (@TheTheraBeast)

Posted on

Latihan Terbaik Untuk Bakar Lemak

Ramai betul yang mencari latihan terbaik untuk membakar lemak. Kalau carian dalam dunia fitness di internet dikaji, memang kata kunci bakar lemak terletak pada tangga nombor satu.

 

Tapi, kenapa semua tercari-cari apa yang terbaik sedangkan ia ada di depan mata? Kerana, bagi mereka itu tidak cukup cepat untuk memberikan mereka hasil. Rata-rata mahukan hasil yang maksimum dengan usaha yang minimum. Siapa tak mahu begitu? Tetapi, itulah realiti kehidupan. Kalau anda nakkan sesuatu, anda kenalah berusaha.

 

Dalam hal bakar lemak, sebenarnya tak perlu pening-pening untuk mencari aktiviti apa yang membakar lemak dengan berkesan. Sebelum anda masuk ke bahagian latihan untuk membakar lemak, pastikan dahulu anda dah mahir dengan pemakanan untuk membakar lemak anda.

 

Ya, tanpa penjagaan diet yang baik, latihan yang paling hebat di dunia pun tak akan membakar lemak anda.

 

Sehubungan dengan itu, apakah latihan bakar lemak yang terbaik? Ia sebenarnya tak kisah apa jenis senaman sekali pun. Yang menjadikan ia terbaik ialah apabila senaman tersebut mengerjakan jantung anda dalam intensiti yang tinggi.

 

Kalau nak ikut kiraan, latihan bakar lemak terbaik adalah apabila anda melakukan sesuatu aktiviti dan mengekalkan intensiti latihan pada 70-85% daripada kadar degupan maksimum jantung. Tetapi, siapa ada masa nak kira-kira semua ini, bukan?

 

Oleh itu, formula paling mudah untuk anda gunakan ialah melalui tahap kepenatan. Untuk pastikan anda berlatih dalam intensiti yang betul, tahap kepenatan anda haruslah berada pada RPE 7 ke atas, iaitu apabila anda nak bercakap selepas bersenam tetapi nak habiskan 2-3 patah perkataan pun termengah-mengah.

 

Kalau anda masih boleh bercakap dengan tenang, intensiti latihan anda masih rendah. Kalau anda sampai tak boleh bercakap langsung, mungkin intensiti anda terlalu tinggi. Ubahsuai mengikut diri anda. Yang penting, ia berada pada RPE 7 atau seperti deskripsi yang tadi.

 

Entri: Aiman Radzi (@TheTheraBeast)

Posted on

Perlukah Anda Bakar Setiap Kalori Anda Makan?

Sekarang, ramai dah menjadi obses dengan berapa kalori dia bakar semasa bersenam. Ada yang belum bersenam lagi dah tanya, berjogging sekian-sekian minit berapa kalori terbakar, berbasikal, berenang, dan lain-lain. Kemudian, mereka muatnaik gambar mereka bersenam dengan jumlah kalori yang dianggarkan telah terbakar.

 

Ini dah jadi trend sekarang, dan ia menyebabkan ramai kurang gemar melakukan latihan rintangan. Sebaliknya, mereka sekadar amalkan latihan ketahanan berdurasi lama kerana mereka nampak itu lebih membakar banyak kalori.

 

Benar, kalau anda nak bandingkan jumlah kalori terbakar semasa berjogging dengan latihan rintangan di gym, memanglah berjogging akan bakar lebih banyak kalori semasa bersenam. Itu yang anda nampak, yang anda tak nampak ialah kalori dibakar bukannya mengoptimumkan pembakaran lemak.

 

Latihan angkat bebanan di gym memang tidak membakar sebanyak kalori seperti latihan ketahanan berdurasi lama. Tetapi, latihan rintangan akan membakar lebih banyak kalori daripada latihan ketahan selepas sesi latihan. Ya, selepas anda dah habis berlatih dan sedang berehat di rumah, ketika inilah anda membakar lebih banyak kalori.

 

Kenapa? Badan anda berada dalam fasa untuk pemulihan. Badan anda memerlukan tenaga untuk memperbaiki sel-sel otot yang telah letih digunakan semasa berlatih. Ini lebih cenderung untuk membakar lemak berbanding kalori yang terbakar semasa bersenam durasi panjang.

 

Sebab itulah cara terbaik untuk tingkatkan metabolisme dan membakar lemak adalah melalui pembinaan otot yang kuat. Latihan rintangan adalah keutamaan bagi anda yang nak menjadi lebih kurus dan kuat.

 

Entri: Aiman Radzi (@TheTheraBeast)

Posted on

Cara Sebenar Untuk Tingkatkan Metabolisme

Admin yakin yang ramai pernah dengar produk-produk diiklankan sebagai satu ejen untuk meningkatkan metabolisme anda. Tak pun, anda mesti pernah terbaca artikel-artikel yang menyenaraikan makanan-makanan yang boleh berikan hasil sama seperti tadi.

 

Admin tak nafikan yang memang ia boleh naikkan metabolisme. Tetapi, sejauh manakah peningkatan itu membantu anda? Jawabnya, kadar kenaikannya amat sikit kalau anda nak harapkan peningkatan metabolisme melalui pemakanan sahaja.

 

Ada yang kata kena minum kopi untuk naikkan metabolisme. Ada yang kata kekacang amat bagus untuk turunkan berat badan. Macam-macam petua orang bagi suruh makan itu dan ini. Akhirnya, dia terlebih makan dan berat tak turun-turun walaupun semua makanannya “menaikkan metabolisme”. Rugi, kan?

 

Cara yang paling berkesan untuk terus naikkan metabolisme anda pada kadar yang akan memanfaatkan anda adalah melalui aktiviti harian dan juga penambahan otot..

 

Bersenam meningkatkan metabolisme, berjalan berikan kesan sama, menaiki tangga juga begitu. Semua aktiviti harian yang dilebihkan memberi kesan baik kepada metabolisme anda. Makan makanan sihat tapi kerja tidur sahaja (kurang aktiviti) juga bukanlah lambang gaya hidup sihat.

 

Badan kita digerakkan oleh otot, dan untuk menggerakkan otot, ia memerlukan tenaga. Maka, kadar aktiviti otot yang tinggi akan memerlukan tenaga yang banyak. Bermaksud, metabolisme badan anda akan meningkat.

 

Admin tak suruh anda bina badan macam bodybuilder, tetapi latihan atau senaman akan bantu anda untuk bina otot yang kuat sekali gus membakar lemak dan meningkatkan kadar pembakaran kalori semasa rehat. Dengan kata lain, semakin kuat dan banyak otot anda, semakin tinggi metabolisme.

 

Dua cara ini adalah cara utama untuk anda tingkatkan metabolisme. Sebab itu, pemakanan sihat harus seiring dengan senaman atau gaya hidup sihat. Medofu adalah ruang untuk anda dapatkan tips fitness yang terbaik. Maka, jangan lupa ikuti kami, ya!

 

Entri: Aiman Radzi (@TheTheraBeast)

Posted on

Adakah Makanan Segera Menggemukkan?

Soalan yang agak lawak jika didengar, kerana ramai dah tetapkan hati dan minda untuk soalan begini. Adakah memakan makanan segera boleh menyebabkan anda gemuk? Dan, tidak disangkal lagi, ramai pasti bersetuju. Admin sendiri bersetuju, tetapi bersyaratnya.

 

Admin tanya anda, kalau anda makan pizza hari ini, esok gemuk tak? Atau, kalau anda makan donut coklat petang tadi, malam nanti gemuk tak?

 

Anda tak akan gemuk dengan memakan makanan segera, makanan kegemaran anda, dan apa-apa makanan lain yang anda sangka akan menggemukkan. Anda boleh makan tanpa risau tentang kegemukan.

 

“Biar betul Admin ni… dah masuk air ke?”

 

Sebab itu, Admin kata Admin bersetuju dengan syarat. Memang makanan segera boleh menyebabkan kegemukan… KALAU (sengaja dibesarkan) anda konsisten makan makanan segera sehingga terlebih daripada keperluan anda.

 

Sama sahaja dengan makanan-makanan lain. Makan nasi tak menggemukkan, makan ayam tak menggemukkan, minum manis tak menggemukkan. Jadi, apa yang menggemukkan? Memakan semua itu secara berlebihan!

 

Makan pizza tak akan menyebabkan anda gemuk esoknya. Makan pizza setiap hari berkotak-kotak boleh mengundang pada kegemukan.

 

Konsep yang anda kena pegang apabila berkaitan dengan turun naik berat badan adalah keperluan kalori harian. Selagi mana anda menjaga nilai kalori, anda dapat kawal berat badan. Jenis makanan tidak mempengaruhi angka berat badan, tetapi kuantiti makanan yang anda ambil itu lebih penting.

 

Orang kata makan ayam tak menggemukkan sebab ia protein. Tahukah anda, 1g protein sama sahaja nilai kalori dengan 1g karbohidrat, dan kalau anda terlebih makan ayam (macam orang terlebih makan nasi), sama sahaja boleh menggemukkan.

 

Jangan salah faham, ini bukan entri untuk menghalalkan anda makan makanan segera secara sesuka hati. Admin nak tegaskan yang bukan salah makanan yang menyebabkan anda gemuk, tetapi diri anda sendiri yang tak dapat kawal kuantiti makanan yang anda makan.

 

Lagi satu, jangan seksa diri dengan memakan makanan anda tak suka semata-mata nak diet turunkan berat badan. Orang putih kata, “enjoy life a little”, dan jangan sampai abaikan keluarga serta rakan-rakan kerana anda tengah diet.

 

Mujurlah makanan meal prep Medofu sedap-sedap belaka, mampu milik lagi tu! Jangan lupa untuk dapatkan meal prep sampai depan pintu rumah, sekarang!

 

Entri: Aiman Radzi (@TheTheraBeast)

Posted on

Kenapa Anda Patut Berlatih Di Gym

Berlatih di gym bukanlah sesuatu yang kompulsari untuk anda lakukan jika anda nak ubah gaya penampilan anda, mungkin daripada gemuk ke kurus, atau kurus ke sado. Tetapi, jika anda berpeluang untuk berlatih di gym, janganlah lepaskan peluang tersebut! Ada banyak kelebihan berlatih di gym yang boleh anda manfaatkan.

 

Cuma, jangan jadikan apa yang Admin kongsikan ini sebagai alasan untuk anda tak bersenam meskipun tak mampu nak mendaftarkan diri sebagai ahli gym. Senaman tetap senaman, tak kira di mana anda lakukan. Jika anda hanya boleh bersenam di taman awam, maka lakukan!

 

1- Tenaga Pengajar Sedia Membantu

Di gym, kita ada trainer-trainer yang sedia membantu anda untuk mengajar tentang senaman. Ramai fikir trainer hanya ada untuk tunjuk anda cara guna mesin-mesin di gym, dan kalau trainer tersebut hanya ajar cara guna mesin di gym, itu bukanlah trainer terbaik.

 

Tugas trainer adalah mendidik anda dengan asas-asas latihan untuk transformasi diri. Maksudnya, trainer seharusnya tahu cara untuk merangka program yang bersesuaian dengan anda. Ramai ingat masuk ke gym dan main semua mesin dah boleh jadi. Mereka tak tahu yang sebenarnya mereka patut ikut program-program latihan tertentu untuk berjaya.

 

2- Variasi Senaman Yang Banyak

Memang betul kalau anda berlatih di luar seperti latihan calisthenics, juga ada banyak variasi senaman. Tetapi, senaman-senaman di gym dan variasi yang ada serta kebolehan untuk memilih bebanan yang bersesuaian dengan anda adalah lebih sesuai bagi yang baru nak mula.

 

Tak semua orang boleh lakukan push up, bodyweight squat, pull up, tetapi mesin-mesin di gym membenarkan pergerakan yang sama pada intensiti yang lebih rendah bagi membina kekuatan asas. Apabila anda dah mahir yang asas, nak berubah kepada yang lebih kompleks juga mudah dengan kemudahan di gym!

 

3- Suasana Yang Memotivasikan

Apabila anda dah lama dalam gym, anda akan nampak muka-muka yang sama ulang alik ke gym. Kalau mereka dah jadi kawan anda, itu adalah lebih baik. Yang Admin nak cakap adalah perubahan pada diri mereka yang anda boleh jadikan sebagai motivasi kepada diri anda juga.

 

Sebenarnya, yang lebih penting dalam proses transformasi diri, bukanlah motivasi tetapi konsistensi. Anda rasa semua yang pergi gym bermotivasi setiap hari? Tidak, tetapi mereka paksa diri untuk datang juga. Hasilnya, mereka sendiri yang untung kerana matlamat mereka tercapai.

 

Konsisten dengan latihan dan konsisten dengan pemakanan. Macam mana nak konsisten dengan pemakanan? Medofu ada caranya, dan biar kami bantu anda dengan diet transformasi anda!

 

Entri: Aiman Radzi (@TheTheraBeast)

Posted on

Bolehkah Kita Spot Reduce Fat?

Pernah tak anda tanya soalan-soalan seperti “macam mana nak bakar lemak dekat perut” ataupun “macam mana nak kecilkan bahagian tangan”? Soalan-soalan ini adakah berkaitan spot reduction, ataupun menumpukan satu-satu bahagian untuk bakar lemak.

 

Ada sesetengah orang senang kumpul lemak bahagian perut, ada bahagian peha, ada yang kumpul lemak di tangan, dan macam-macam lagi. Disebabkan fenomena beginilah ramai bertanya cara untuk spot reduction.

 

Dengan persoalan begini juga, ramailah yang ambil kesempatan untuk push product yang dikatakan dapat membakar lemak di bahagian-bahagian tertentu. Ada yang mempromosi produk mesin stimulasi elektrik, ada pula mesi getaran, ada yang sapu-sapu, dan tak lari juga produk-produk kesihatan yang dikatakan ajaib.

 

Mungkin produk-produk ini boleh membantu anda untuk membakar lemak, tetapi bukan secara spot reduction. Untuk betul-betul buang lemak di bahagian tertentu, anda kenalah lalui pembedahan medikal. Jika tidak, anda tak boleh spot reduce lemak dalam badan.

 

Untuk bakar lemak dan kecilkan bahagian-bahagian yang anda nak kecilkan itu, anda kena mulakan dengan pemakanan dan latihan. Pemakanan adalah prioriti nombor satu, kemudian barulah latihan.

 

Bagi latihan pula, jangan anda buat senaman untuk bahagian yang anda nak bakar lemak sahaja! Ramai nak kempiskan perut, lalu mereka buat senaman perut. Yang nak kecilkan tangan pula tak habis-habis main dumbbell. Ini adalah konsep yang salah. Latihan anda seharusnya berpaksikan senaman kompaun yang melatih seluruh badan. Apabila anda membina otot, maka anda akan bakar lemak daripada seluruh badan.

 

Ya, anda tak boleh spot reduce lemak dalam badan kerana lemak akan dibakar secara menyeluruh. Dan, secara amnya, lelaki akan bakar lemak di bahagian perut paling terakhir sekali lepas lemak bahagian lain dah terbakar, manakala wanita pula akan bakar lemak secara last-last di bahagian pinggul dan peha.

 

Untuk bantuan pemakanan, apa kata anda guna sahaja servis Medofu yang menyediakan anda pemakanan sihat untuk anda mulakan perjalanan kurus anda.

 

Entri: Aiman Radzi (@TheTheraBeast)

Posted on

Mengira Kalori Dengan Mudah

Penggemar fitness harus tahu yang kalau mereka nak kawal turun naiknya berat badan, mereka kena kira kalori, iaitu kalori keperluan mereka dan kalori yang ada dalam makanan mereka.

 

Bagi yang baru dalam dunia fitness, kalori adalah tenaga. Lebihan kalori mendorong kepada kenaikan berat, manakala kurangnya kalori akan turunkan berat badan anda. Pengubahsuaian dilakukan kepada nilai kalori berdasarkan matlamat anda.

 

Mengira kalori (bagi orang baru) adalah perkara yang agak remeh meskipun penting. Ya lah, yang penting-penting memang banyak remeh-temeh! Kalau anda tak kira kalori, itu yang boleh membuatkan anda selalu tak cukup atau terlebih daripada sasaran. Kalau anda nak tahu, prioriti utama dalam penjagaan berat badan adalah pemakanan.

 

Pernah dengar atau tak, orang putih kata “you cannot out run a bad diet”. Maksudnya, anda tak boleh bersenam gila-gila kalau anda nak kurus jika pemakanan anda sendiri belum terurus.

 

Macam mana nak jadikan kiraan kalori satu kerja yang mudah?

 

Satunya, gunakan apikasi Medofu yang boleh dimuat turun di Play Store dan Apple Store. Di dalamnya ada fungsi untuk merekod pemakanan anda secara harian. Jadi, anda dapat lihat apa yang anda dah makan dan catit nilai kalori yang masih diperlukan. Rekod sebegini memudahkan anda untuk memastikan anda mengenai sasaran nilai kalori.

 

Kemudian, ada juga cara dengan menganggar. Yang ini memerlukan skil dan pengalaman, biasanya digunakan oleh otai-otai. Malah, ramai otai tak kira kalori pun, tetapi semua menganggar sahaja. Boleh juga kurus, sebab apa? Mereka dah tahu cara badan mereka berfungsi, jadi anggaran sudah memadai. Kenapa orang baru kena kira? Kerana, mereka perlu latih skil tersebut sebelum menganggar!

 

Terakhir, kalau masih susah juga, gunakan teknik suku-suku-separuh. Suku pinggan protein, suku pinggan karbohidrat, dan separuh pinggan sayur. Ini adalah untuk pastikan porsi pemakanan anda seimbang. Biasanya, siapa ikut begini akan dapati berat mereka senang turun. Tetapi, ada juga yang letak sampai tinggi dekat bahagian suku-suku tersebut. Apabila dah menggunung, dah tak jadi suku, tapi jadi macam separuh-separuh-suku (yang sayur pula sikit).

 

Bonus, nak lagi mudah, gunakan sahaja servis Medofu! Kami kira, kami masak, dan kami hantar sampai ke rumah.

 

Entri: Aiman Radzi (@TheTheraBeast)